Factuur doorsturen
Het doorsturen van goedgekeurde facturen naar de financiële administratie.
Facturen doorsturen naar de financiële administratie
Energiemissie biedt verschillende manieren om facturen te controleren. In deze handleiding leggen we uit hoe je facturen doorstuurt naar de financiële administratie, nadat ze in het energiemanagementsysteem (EMS) binnenkomen.
Situatie A vs. Situatie B
Afhankelijk van hoe jouw systeem is ingesteld, kan het zijn dat je de factuur direct ontvangt in het EMS of dat de factuur eerst goedgekeurd moet worden voordat deze doorgestuurd wordt naar de financiële administratie. Deze handleiding richt zich op situatie B, waarbij facturen eerst in het EMS komen en daarna doorgestuurd moeten worden.
Voorwaarden voor het doorsturen van facturen
- Het doorsturen van facturen moet tijdens de implementatie van het systeem geconfigureerd worden.
- Bij de oplevering ontvang je procesdocumentatie van Energiemissie met de juiste doorstuurmethoden en adressen.
- Alleen facturen met de status “Goedgekeurd” of “Handmatig goedgekeurd” kunnen doorgestuurd worden.
- Eenmaal doorgestuurde facturen kunnen niet meer verwijderd worden.
Stappen om facturen door te sturen
Stap 1: Factuuroverzicht openen
- Klik in het linkermenu op 'Factuuroverzicht'. Hier zie je alle facturen van jouw organisatie, gesorteerd op factuurdatum.
- Zoek de factuur die je wilt doorsturen, bijvoorbeeld met het zoekvenster of door filters toe te passen (zie 'Filters toepassen').
Stap 2: Facturen selecteren
- Selecteer de facturen die je wilt doorsturen. Je kunt het aantal weergegeven facturen aanpassen tot maximaal 100, rechts onderin het scherm.
Stap 3: Facturen controleren en doorsturen
- Zorg ervoor dat de geselecteerde facturen de status “Goedgekeurd” of “Handmatig goedgekeurd” hebben.
- Klik rechtsboven op de knop ‘Doorsturen’ om de facturen naar de financiële administratie te sturen. Let op: Alleen facturen die nog niet eerder zijn doorgestuurd kunnen verzonden worden.
Stap 4: Controleren of facturen zijn doorgestuurd
- Zet het filter ‘Doorgestuurd’ op ‘Ja’ om alleen de facturen te zien die al doorgestuurd zijn. Wil je de facturen die nog niet doorgestuurd zijn zien, kies dan ‘Nee’.
- Wil je de geschiedenis van een factuur bekijken? Klik op het kloksymbool in de kolom ‘Acties’ aan de rechterkant om te zien wie de factuur heeft doorgestuurd en wanneer.
Lukt het via deze route nog niet om een factuur terug te vinden of wil je een specifieke factuur opnieuw ontvangen? Verzoek dan support@energiemissie.nl om de factuur opnieuw door te sturen.
Niet in staat om te vinden wat je zoekt?
Neem contact op met de Energiemissie servicedesk.
✉️ : support@energiemissie.nl
☎️ : +31 85 016 0126