Factuurproducten koppelen
Hoe je ontbrekende factuurproducten aan een aansluiting koppelt.
Inleiding
Voor elke aansluiting in het portaal moeten de bijbehorende factuurproducten gekoppeld worden. Zolang dit niet is gebeurd, wordt de factuur afgekeurd en herken je in het overzicht een rood bolletje achter de factuur.
Vanuit het factuuroverzicht open je de factuur, bekijk je de foutmelding en ga je met één klik door naar het meterformulier.
In het meterformulier koppel je de juiste producten via Gekoppelde factuurproducten. Kies altijd voor Selectie om alleen de door jou aangevinkte producten te koppelen.
Nadat je hebt gekoppeld, hervalideer je de factuur om de afkeuring op te heffen.
Stap 1 – Herkennen van de foutmelding
Zie je in het factuuroverzicht een rood bolletje achter de factuur? Dan zijn er mogelijk geen (of verouderde) factuurproducten gekoppeld aan deze aansluiting en is de factuur afgekeurd.
- Dit herken je aan het rode bolletje achter de factuur in het overzicht.
Let op: Het zou kunnen dat alle factuurproducten juist zijn gekoppeld, maar dat de factuur toch is afgekeurd vanwege een foutmelding. Voor een overzicht van veelvoorkomende foutmeldingen tijdens de validatie, zie 'Factuurdetailscherm - foutmeldingen'.
Stap 2 – Factuur openen en foutmelding bekijken
Open de factuur via het vergrootglas aan het einde van de tabel. In de factuurregels kunnen verschillende foutmeldingen voorkomen.
Een veelvoorkomende melding is:
Product error: geen product gevonden obv classificatiecode en EAN.
Stap 3 – Naar het meterformulier gaan
Op de factuurdetailpagina zie je naast het adres de EAN-code.
- Klik op het potloodpictogram naast deze code om direct naar het meterformulier te gaan.
Stap 4 – Factuurproducten zoeken
Scroll in het meterformulier naar beneden. Aan de rechterkant vind je de optie Factuurproducten.
- Klik op het plusteken om de lijst te openen.
- Gebruik de zoekbalk om het juiste factuurproduct te vinden dat nog niet aan de aansluiting is gekoppeld.
Stap 5 – Product koppelen aan de meter
- Selecteer het juiste product en kies Koppel aan meter.
- Je krijgt de melding: Het product is succesvol aan de meter toegevoegd.
- Vul indien nodig bij Aantal een waarde in (bijvoorbeeld bij meerdere trafo’s op dezelfde locatie).
Stap 6 – Alle benodigde producten koppelen en factuur opnieuw valideren
Koppel op dezelfde manier alle producten die in de factuur vermeld staan aan de aansluiting.
Ga daarna terug naar de factuur en valideer opnieuw.
- Zijn er geen andere foutmeldingen? Dan wordt de factuur nu goedgekeurd.
Niet in staat om te vinden wat je zoekt?
Neem contact op met de Energiemissie servicedesk.
✉️ : support@energiemissie.nl
☎️ : +31 85 016 0126