Overslaan naar inhoud
Nederlands
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Foutmeldingen kleinverbruik (ODA)

Controleer de vervolgstappen bij de meest voorkomende meterstoringen en foutcodes.

06b8d191-f007-4ab4-afc9-7dd022847438

Bij het ophalen van de meetdata voor kleinverbruik meters kan het voorkomen dat de netbeheerder een foutmelding teruggeeft.

  • Deze is terug te zien in het meterdetailscherm, rechtsboven onder datakwaliteit achter de regel ‘Statusbericht ODA’.

  • Als er een foutmelding optreedt op de meter, zal er ook geen data zichtbaar zijn in het portaal.

  • Voor extra info klik op 'Aansluitgegevens netbeheerder'

Hieronder wordt een algemene uitleg gegeven van veelvoorkomende foutmeldingen en mogelijke oplossingen. Het is belangrijk om te benadrukken dat deze uitleg algemeen van aard is en dat de specifieke oplossing kan variëren, afhankelijk van de situatie.

Foutmelding niet vermeld?

Het kan zijn dat u een andere foutmelding treft dan hierboven vermeld staat. Neem in dit geval contact op met uw netbeheerder of onze servicedesk via support@energiemissie.nl.


Meest voorkomende foutmeldingen:

Foutcode 006: EAN-code aansluiting is onbekend

Mogelijk is de EAN-code van een inactieve/vernietigde meter, of mogelijk is er een fout in de EAN-code.

  • Controleer of de EAN-code juist is en actief is bij de leverancier/netbeheerder.
  • Controleer of er sprake is van een gesloopte meter.
  • Controleer of de in-/uithuisdata correct staan.
Foutcode 007: Geen slimme meter aanwezig

Optie 1: Er is nog een conventionele meter aanwezig op deze locatie.

  • Neem contact op met je netbeheerder om een slimme meter te laten installeren.

Optie 2: Het is een grootverbruik aansluiting en de meter is niet van de netbeheerder.

  • Controleer of het een grootverbruik aansluiting is en welk meetbedrijf het betreft.
Foutcode 008: Verzoekende partij niet geautoriseerd

Er is geen geldig mandaat gevonden.

  • Controleer in het portaal van Energiemissie of het mandaat aanwezig en geldig is.
  • Let op: als de startdatum van je mandaat in de toekomst ligt, verschijnt deze foutmelding ook.
  • De einddatum moet ook in de toekomst liggen.
  • Als een meter in storing is kan het zijn dat het Statusbericht ODA niet wordt ververst met melding dat meter in storing is. Klik op de knop "Aansluitgegevens netbeheerder" en zoek of er "Status storing" voor de juiste info over deze meter.
Foutcode 012: Meetdata tijdelijk niet beschikbaar

De meter bevindt zich tijdelijk in storing.

  • Als de meter langer dan 2 weken in een 012-storing staat, neem dan contact op met je netbeheerder.
Foutcode 013: Verzoek kan niet worden uitgevoerd

Dit specifieke verzoek kan niet worden uitgevoerd door de meter.

Deze melding treedt vaak op bij een meterwissel, bijvoorbeeld wanneer er meetdata wordt opgevraagd die hoort bij een oude meter die inmiddels is vervangen.

  • Controleer of de meter recent is gewisseld. Als dat het geval is, kunnen gegevens van vóór de wissel niet meer worden opgevraagd via de nieuwe meter.
  • Geen meterwissel? Wacht dan even en probeer het verzoek later opnieuw. Blijft de foutmelding terugkomen, neem dan contact op met je netbeheerder.
Foutcode 014: Storing bekend en in behandeling

De meter bevindt zich langdurig in storing.

  • Neem contact op met de netbeheerder om te achterhalen waarom de meter in storing staat.
Foutcode 038: Slimme meter staat administratief uit

Er is een slimme meter, maar administratief staat de meter uitgeschakeld.

  • Neem contact op met de netbeheerder om te vragen of zij de meter kunnen inschakelen.
Foutcode 039: Niet op afstand uitleesbare slimme meter

Er hangt een technische niet op afstand uitleesbare slimme meter.

  • Neem contact op met je netbeheerder om te achterhalen waarom de meter in storing staat.
Foutcode 040: Autorisatie beëindigd door contractwijziging

Als je onlangs van leverancier bent gewisseld, kan deze foutcode de eerste paar dagen verschijnen.

Ook bij een onterechte wisseling (bijv. als de leverancier de verkeerde EAN-code uithuist) komt deze foutcode voor.


Niet in staat om te vinden wat je zoekt?

Neem contact op met de Energiemissie servicedesk.